Posted on

Układ nerwowy – jak poprawić jego pracę, by uniknąć chorób?

Układ nerwowy reguluje wszystkie funkcje i procesy zachodzące w ludzkim organizmie. Wpływa zarówno na ich przygotowanie, jak i wykonywanie. Na co dzień, do układu nerwowego dociera stymulacja sensoryczna, przekazywana przez neurony.

   Sprawdź naturalne produkty dla układu nerwowego od Nature’s Sunshine!

Jak działa układ nerwowy?

Komórki nerwowe przesyłają impulsy elektryczne, tym samym zbierając informacje z całego ciała. Układ nerwowy to centrum systemu sterowania. Jak wysiada centralka – nic nie działa prawidłowo

Uczenie się kojarzymy ze szkołą. Proces uczenia się dotyczy jednak wszelkich czynności, jakie nabywa człowiek w trakcie swojego życia: przyswajanie codziennych wiadomości, uczenie się obsługi nowych urządzeń, poznawanie nowych dróg np. w trakcie objazdów, przygotowywanie nowych potraw. Jest to codzienne funkcjonowanie człowieka.

Czy sen jest ważny dla higieny układu nerwowego?

Choroby układu nerwowego mogą wynikać ze stresu i zbyt małej ilości snu. Profilaktyka chorób układu nerwowego opiera się między innymi na ćwiczeniach relaksacyjnych i odpowiedniej diecie. Dla utrzymania higieny układu nerwowego kluczowy jest zdrowy sen. Powinien być nieprzerywany i trwać w przypadku osób dorosłych od 7 do 8 godzin na dobę. Bardzo ważne jest także zachowanie prawidłowego rytmu dobowego, czyli spanie w nocy, pracowanie w dzień.

Układ nerwowy - jak poprawić jego pracę, by uniknąć chorób?

Aby sen sprzyjał higienie układu nerwowego, warto zadbać o jego jakość.

  1. wietrząc sypialnię przed pójściem do łóżka,
  2. minimalizując hałas z zewnątrz,
  3. powstrzymując się od jedzenia ciężkostrawnych posiłków na kolację.

Ważne jest, żeby przed snem się wyciszyć.

Jak odpowiednio odżywiać układ nerwowy?

Każdego dnia mózg wykorzystuje 20% tlenu, który wdychamy oraz 20% składników odżywczych. Pojęcie dieta mózgu oznacza więc: MYŚLISZ TYM CO JESZ!

Bez odpowiedniego paliwa dla mózgu neurony będą słabo przewodziły impulsy nerwowe, spowolnione będzie wydzielanie neuroprzekaźników, a szybkość uczenia się i postrzegania spadnie ze względu na braki odpowiednich aminokwasów.

Najważniejsze witaminy dla układu nerwowego

Niezastąpiona B-kompleks – wspierają pracę układu nerwowego. Witamina B1, czyli tiamina obecna m.in. w wieprzowinie i pistacjach wzmaga czynność acetylocholiny, czyli neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za zapamiętywanie i koncentrację. Zapobiega uczuciu chronicznego zmęczenia, a także zapaleniu nerwów. Witamina B2 nazywana także ryboflawiną zabezpiecza przed zapaleniem błon śluzowych i uciążliwymi migrenami.

Chyba najważniejszą dla układu nerwowego witaminą z grupy B jest pirydoksyna – witamina B6. Uczestniczy ona w syntezie serotoniny, powszechnie znanej jako „hormon szczęścia”. Przyczynia się do regulacji pracy układu nerwowego, a jej brak w poważnych przypadkach może doprowadzić do zaburzeń psychicznych i padaczkowych.

Nie do przecenienia jest także rola witaminy B12, która pomaga ochraniać komórki nerwowe. Jej brak w skrajnych przypadkach odpowiada za anemię złośliwą.

Układ nerwowy - jak poprawić jego pracę, by uniknąć chorób?

Co pomoże w pracy układu nerwowego?

Nie mniej ważne dla naszego mózguaminokwasy, gdyż właśnie dzięki nim powstają neuroprzekaźniki, które przenoszą informacje między neuronami. Aminokwasy to związki chemiczne, które stanowią budulec naszego organizmu. Wchodzą w skład białek, odpowiadają za gospodarkę hormonalną, wspomagają regenerację komórek, biorą udział w metabolizmie węglowodanów oraz tłuszczów. Aminokwasy mogą się ze sobą i łączyć i tworzyć bardzo rozbudowane i skomplikowane łańcuchy.

Kolejnym istotnym elementem diety wzmacniającej nerwy są kwasy omega-3. Poprawiają ukrwienie mózgu.

Nie należy zapominać o minerałach. Najważniejszym z nich jest magnez, który transportuje glukozę do mózgu i bierze udział w przesyle impulsów nerwowych. Udowodniono, że jego niedobór wiąże się z obniżeniem sprawności intelektualnej, pogorszeniem nastroju oraz depresją. Minerał ten odpowiada także za dobrą kondycję mięśni, gdyż reguluje ich napięcie i zapobiega skurczom. W sytuacjach stresowych jest on wytrącany.

Czy suplementy dla układu nerwowego są nam potrzebne?

Powyższe przykłady pokazują, iż dieta na mocne nerwy powinna obfitować m.in. w mięsa, nabiał i zboża. Niestety, mimo chęci, nie zawsze jesteśmy w stanie odżywiać się zgodnie z zaleceniami dietetyków. Na przeszkodzie stoją chociażby choroby (nietolerancja glutenu – celiakia), brak dostępu do wysokojakościowych produktów, czy względy ideologiczne (wegetarianizm, weganizm).

Dlatego należy te ważne dla życia składniki suplementować.

   Sprawdź naturalne produkty dla układu nerwowego od Nature’s Sunshine!

Sending
User Rating 5 (1 vote)

Świadomy człowiek - świadomy wartości zdrowia i konieczności dbania o zdrowie. Preferuję profilaktykę. Jak to czynię? - świadomym uzupełnianiem codziennej diety najlepszymi suplementami. Niezależny dystrybutor produktów Nature's Sunshine. Zarówno ja, jak i moja cała Rodzina stosujemy suplementy i kosmetyki NSP regularnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *